بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها ضروری است. این شامل عاداتی مانند مسواک زدن دو بار در روز و معاینات منظم دندانپزشکی است.


با این حال، سلامت دهان و دندان بیشتر از حفره ها و بیماری های لثه است. تحقیقات دکتر گشاده رو نشان داده است که بین سلامت دهان افراد و سلامت کلی آنها ارتباط وجود دارد. کارشناسان مشکلات بهداشت دهان و دندان را یک بار سلامت جهانی می دانند.

بدون درمان، پوسیدگی دندان یا مشکلات لثه می تواند منجر به درد، مشکلات اعتماد به نفس و از دست دادن دندان شود. این مسائل ممکن است منجر به سوءتغذیه، مشکلات گفتاری و سایر چالش‌ها در کار، مدرسه یا زندگی شخصی فرد شود.

افراد می توانند با مراقبت های مناسب از دندان، هم در خانه و هم در مطب دندانپزشکی از این مشکلات پیشگیری کنند. در زیر برخی از بهترین روش هایی که می توانند دندان ها و لثه ها را سالم نگه دارند، آورده شده است.

1. به طور منظم مسواک بزنید اما نه به شدت

اکثر مردم می دانند که مسواک زدن دو بار در روز یکی از مهم ترین اقدامات برای از بین بردن پلاک و باکتری ها و تمیز نگه داشتن دندان ها است. با این حال، مسواک زدن ممکن است تنها در صورتی موثر باشد که افراد از تکنیک صحیح استفاده کنند.

افراد باید با استفاده از حرکات دایره ای کوچک مسواک بزنند و مراقب مسواک زدن جلو، عقب و بالای هر دندان باشند. این فرآیند بین 2 تا 3 دقیقه طول می کشد. مردم باید از اره کردن حرکات عقب و جلو خودداری کنند.

2. از فلوراید استفاده کنید

فلوراید از عنصری در خاک زمین به نام فلوئور می آید. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند و یکی از اجزای رایج در خمیر دندان و دهان شویه است.

با این حال، برخی از محصولات دندانی حاوی فلوراید نیستند و برخی افراد اصلاً از آن استفاده نمی کنند.

شواهد نشان می دهد که کمبود فلوراید می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود، حتی اگر فرد از دندان های خود مراقبت کند. یک بررسی اخیر نشان داد که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در صورت عدم استفاده از فلوراید مانع از ایجاد حفره در فرد نمی شود.

3. یک بار در روز نخ دندان بکشید

نخ دندان می تواند پلاک ها و باکتری ها را از بین دندان ها، جایی که مسواک نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند، از بین ببرد. همچنین می تواند با از بین بردن زباله ها و مواد غذایی که بین دندان گیر کرده اند، از بوی بد دهان جلوگیری کند

4. به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید
5. سیگار نکشید
6. دهانشویه را در نظر بگیرید
7. غذاهای شیرین و نشاسته را محدود کنید
8. به جای نوشیدنی های شیرین آب بنوشید